Tapenade van ovengedroogde kerstomaatjes

Foto Cathy Van de Moortele
Enkele maanden terug had ik een overvloed aan kerstomaatjes in huis. Beetje teveel ineens gekocht en te weinig thuis? Wie zal het zeggen...
Ik heb de kerstomaatjes toen allemaal in 1 laag in een ovenschaal gelegd, ze besprenkeld met olie en kruiden en ze laten garen in de oven. De tomaatjes heb ik dan in bokaaltjes gedaan en overgoten met neutrale olie met enkele plakjes look.
Ik vond nog een bokaaltje van deze tomaatjes in de koelkast en wonder boven wonder: ze geurden heerlijk en smaakten net zo lekker. Dat is wanneer de creativiteit opborrelt..

Wat hebben we nodig:
  • 200 gr ovengedroogde kerstomaatjes op lookolie
  • 1 eetlepel pijnboompitjes
  • Parmezaanse kaas naar smaak
  • peper
Hoe gaan we te werk:
  • Laat de tomaatjes uitlekken en doe ze in de vijzel.
  • Voeg de pijnboompitjes toe, alsook de kaas. Gebruik zoveel kaas als je zelf graag hebt;
  • Blender de tapenade tot de gladheid die jij verkiest. Ik vind het wel leuk als er nog wat stukjes in zitten.
  • Is de tapenade te droog/dik? Voeg wat van de lookolie toe. 
    Foto Cathy Van de Moortele
  • Kruid af met peper.
  • Bewaar de tapenade onder een laagje olie in een goed afgesloten bokaaltje.
TIP:

Serveer de tapenade met crackers of op toast met fijne vleeswaren.

Reacties